ליאת דותן | 6:12 דק׳
מפתחים חוסן - (א׳-ו׳)
כולל מערך שיעור בנושא חוסן
תקציר
מומלץ לכיתות א'-ו'. ליאת דותן, הפסיכולוגית החינוכית מהמובילות בישראל בהרצאה על פיתוח חוסן נפשי נגד אלימות. בתקופה האחרונה אנחנו עדים לגל של גילויי אלימות אצל בני נוער ומבוגרים ברחבי המדינה. יש תלמידים ותלמידות שיותר חשופים לתופעה הזאת ויש שפחות, יש המושפעים ממנה ויש שפחות. לאור זאת, חשוב שנעבוד על החוסן הכיתתי בהתמודדות עם מצבי קושי ומצוקה, בין אם חברי וחברות הכיתה היו חשופים למצבים כאלה באופן ישיר ובין אם לא. חשוב שנכיר להם דרכים שונות להתמודדות, כדי שכל אחד ואחת יוכלו לבחור את הדרך שמתאימה להם, ובכך ליצור אצלם מעין ארגז כלים נפשי שילווה אותם בחייהם. #הכנה לחיים #ניהול עצמי #פסיכולוגיה חיובית #חוסן #אלימות #נפשי #התמודדות עם המצב
שיעורים מומלצים בנושא
יקיר לי - אובדן ושכול | א'-ג'/ ד'-ו'
נדרש ליווי ייעוצי לכיתות א'-ג'/ ד'-ו': אובדן ושכול הם חוויה קשה ומורכבת, בייחוד עבור ילדים ובני נוער. שיח רגשי בנושא השכול בעקבות אובדן בקהילה הקרובה (איש צוות, תלמיד בבית הספר או בן משפחה של אחד התלמידים והתלמידות) מחזק את החוסן של התלמידים והתלמידות ומסייע להתמודד עם מחשבות ורגשות שונים. השיח והדיון בנושא מספקים ומאפשרים לתלמידים ולתלמידות מרחב בטוח לשתף בו את רגשותיהם, להבין את תהליך האבל ולרכוש כלים להתמודדות עם התחושות השונות. השיעור מבוסס על קטעים מתוך הספר "עוד תראי", שכתבה אלה רסקין, תושבת מועצה אזורית אשכול, בעקבות מאורעות 7 באוקטובר. הספר מדבר על האובדן בשפה ילדית ובגובה העיניים, ומספק אפשרות לשוחח עם התלמידים והתלמידות על רגשות ועל מה שעוזר ולתת ביטוי ומילים לקשיים השונים. מידע נוסף על הספר ניתן למצוא כאן. על עמותת ״יקיר לי״- היוזמה להקמת העמותה הגיעה ממקום של כאב, אהבה וערבות הדדית, שהתחילו מסיפורה של דסי. דסי רבינוביץ נפטרה ממחלת הסרטן בשנת 1996. דסי היא השאירה אחריה טעם של צדק ותקווה לשינוי בתפיסת העולם של הממסד הרפואי בישראל. נסיבות חיים אלו הובילו את אביה, פיני, להכיר עשרות משפחות שילדיהן נפטרו, ולהיחשף לתופעה הכואבת של משפחות רבות המתקשות לחזור לשגרת החיים ולהתנהלות היום-יומית במקביל להתמודדות עם הקשיים שנוצרו עקב האובדן. הקושי הגדול של המשפחות מתחיל בעיקר ביום שאחרי ה'שבעה', שבו המשפחה נדרשת לקום ולהרכיב מחדש את הפאזל החדש של חייה שהתנפץ לאחר פטירת יקיריה. לנוכח ניסיונו האישי ולאור הצורך הזועק שעולה מן השטח הוקמה העמותה בשנת 2005, במטרה לתת כלים ותמיכה למשפחות השכול האזרח. ולהפנות את תודעת הציבור הרחב לאתגרי השכול האזרחי, ולגייס אותו במגוון דרכים לתמיכה מעשית במי שעולמם חרב עליהם, מתוך ערבות הדדית. #יקיר לי #אובדן #התמודדות עם אובדן #שכול אזרחי #שכול
יקיר לי - אובדן ושכול | ז'-ט'/ י'-יב'
נדרש ליווי ייעוצי לכיתות ז'-ט'/ י'-יב': אובדן ושכול הם חוויה קשה ומורכבת, בייחוד עבור ילדים ובני נוער. שיח רגשי בנושא השכול בעקבות אובדן בקהילה הקרובה (איש צוות, תלמיד בבית הספר או בן משפחה של אחד התלמידים והתלמידות) מחזק את החוסן של התלמידים והתלמידות ומסייע להתמודד עם מחשבות ורגשות שונים. השיח והדיון בנושא מספקים ומאפשרים לתלמידים ולתלמידות מרחב בטוח לשתף בו את רגשותיהם, להבין את תהליך האבל ולרכוש כלים להתמודדות עם התחושות השונות. על עמותת ״יקיר לי״- היוזמה להקמת העמותה הגיעה ממקום של כאב, אהבה וערבות הדדית, שהתחילו מסיפורה של דסי. דסי רבינוביץ נפטרה ממחלת הסרטן בשנת 1996. דסי היא השאירה אחריה טעם של צדק ותקווה לשינוי בתפיסת העולם של הממסד הרפואי בישראל. נסיבות חיים אלו הובילו את אביה, פיני, להכיר עשרות משפחות שילדיהן נפטרו, ולהיחשף לתופעה הכואבת של משפחות רבות המתקשות לחזור לשגרת החיים ולהתנהלות היום-יומית במקביל להתמודדות עם הקשיים שנוצרו עקב האובדן. הקושי הגדול של המשפחות מתחיל בעיקר ביום שאחרי ה'שבעה', שבו המשפחה נדרשת לקום ולהרכיב מחדש את הפאזל החדש של חייה שהתנפץ לאחר פטירת יקיריה. לנוכח ניסיונו האישי ולאור הצורך הזועק שעולה מן השטח הוקמה העמותה בשנת 2005, במטרה לתת כלים ותמיכה למשפחות השכול האזרח. ולהפנות את תודעת הציבור הרחב לאתגרי השכול האזרחי, ולגייס אותו במגוון דרכים לתמיכה מעשית במי שעולמם חרב עליהם, מתוך ערבות הדדית. #יקיר לי #אובדן #התמודדות עם אובדן #שכול אזרחי #שכול
לתת מקום לרגש - הסדנה המלאה | אסף שנהב
מומלץ לכיתות ז'-ט'/י'-יב': אסף שנהב הוא יוצר ספוקן וורד (שירה מדוברת), המאפשר ביטוי עצמי בכתיבה ובדיבור. בשיעור אסף משתף בטקסט שכתב בנוגע למסע חייו מול גבריות ומול תכתיבים חברתיים כילד, נער ואדם בוגר. מטרת השיעור היא לבחון את התכתיבים המגדריים השונים ולהבין כיצד הם משפיעים עלינו תוך מתן כלים מעולם הכתיבה והתנסות בכתיבה וביצירה. הערת המערכת: לשיח נוסף על הבניות מגדריות ניתן להיעזר גם בשיעורים הבאים: חוצים את הגדרות- https://www.safe-school.co.il/v/277 האומץ להיות אנחנו- https://www.safe-school.co.il/v/334 הנשים הלוחמות בחזית- https://www.safe-school.co.il/v/567 הלוחמות שעושות היסטוריה- https://www.safe-school.co.il/v/604 #פואטרי סלאם #סדנה #סדנת פואטרי סלאם #ספוקן וורד #שירה #הבעה דעה #הבעה #מסר #העברת מסר #העברת מסרים #כלים #כתיבה #יצירה #אומנות #מגדר #מיניות #מיניות ומגדר
בת מצווה
מומלץ לכיתות ו׳-ז׳. בהגיע נערה לגיל שתים עשרה נוהגים בקהילות רבות בימינו לציין את האירוע בטקס בת מצווה. הטקס נחגג לעיתים בבית כנסת או במקום אחר, שנקבע על פי מסורת הקהילה. הטקס כולל בדרך כלל סעודה חגיגית (סעודת מצווה), שבה נושאת הבת דרשה כדי להפגין, בין השאר, את ידיעותיה בתחום המורשת היהודית. עם הגיעה למצוות, ללא קשר לאופן ציון המאורע, נעשית בת המצווה חברה מלאה בקהילה, בעלת זכויות וחובות כאחת. מדוע בת מצווה בגיל שתים עשרה? מכיוון שהיא מקדימה את הנער בהתפתחותה, כפי שנאמר בגמרא: "לפי שהאישה ממהרת להחכים מהאיש". בספר בראשית נאמר "ויבן ה' אלוקים את הצלע". פירוש הדבר הוא שהקב"ה נתן בינה יתרה באישה יותר מבאיש (ויבן מלשון בינה), כלומר שהוקדמה בינה בבת, ובגרותה קודמת בשנה אחת לבגרותו של הבן. בשיעור זה ניתן מקום למשמעות יום זה בחיי התלמידות ונאפשר להן להתחבר אליה. השיעור נוגע בהתבגרות, מעבר מילדה לנערה, משמעות שנת הבת מצווה, וגם קצת על החגיגה. #בגרות #ילדות #בת מצווה #תורה #סעודת מצווה #בת המצווה #חגיגת בת מצווה #שנת בת מצווה #גיל 12 #ילדה #נערה #גיל ההתבגרות #יום הולדת #בת מצווש
0תגובות